روشنایی خیابان ها و معابر عمومی

تامین روشنایی خیابان‌ها و معابر عمومی یکی ازمصارف مهم انرژی برق محسوب می‌شود. با در نظر گرفتن این نکته که مصرف این چراغ‌ها در ساعت‌های اولیه شب آغاز می‌شود، بهینه سازی آن ضمن بهبود کیفی روشنایی معابر، در پائین آوردن قله بار موثر است. از سویی دیگر تامین مناسب و مطلوب روشنایی خیابان‌ها سبب افزایش امنیت در فضاهای شهری و همچنین ارتقا سطح کیفیت زندگی می‌شود، که در بند زیر چند مورد از فواید آن بیان شده است:
تحقیقات نشان داده است رانندگی در ساعاتی که نور خورشید کمتر است بسیار حادثه آفرین تر از ساعات روز می‌باشد. تنها ۲۵ درصد از سفرها در ساعات شب انجام می‌شود، با این حال ۴۰ درصد از تصادفات منجر به مرگ و جراحت در این زمان صورت می‌گیرد. تامین روشنایی مطلوب خیابان‌ها و جاده ها باعث افزایش قدرت دید و آرامش بصری رانندگان، موتورسواران و عابران پیاده می‌گردد؛ که این امر کاهش بسیاری از تصادف‌های رانندگی هنگام تاریکی هوا را در پی دارد.
کاهش جرم و جنایت از دیگر مزایای روشنایی مناسب خیابان‌ها می‌باشد. همچنین باعث می‌گردد عابرین پیاده با آسودگی خاطر بیشتری در ساعات تاریکی هوا به عبور و مرور در خیابان‌ها بپردازند. افزایش ساعاتی که بازارهای محلی می‌توانند به فعالیت‌های تجاری خود بپردازن؛ و یا گردشگران به گشت و گذار بپردازند و….. همگی سبب می‌شود ساعات فعال یک شهرافزایش یابد و یک شهر پویاتر و زنده تر باشد.
حال با دانستن مزایایی که روشنایی مطلوب خیابان‌ها برای شهرها دارند؛باید بدانیم چگونه می‌توان با انتخاب تجهیزات روشنایی مناسب به این مهم، دست پیدا کرد.
 
 

ضرورت ها و مزایای روشنایی معابر و خیابان ها

کاهش حوادث

ایجاد امنیت

فعالیت تجاری در شب

استفاده از زیبایی های شب

سهولت تردد

عوامل موثر در انتخاب تجهیزات روشنایی خیابان‌ها

در راستای بهینه سازی سیستم‌های روشنایی معابر، ابتدا لازم است مشکلات و کمبودهای موجود را شناخت و سپس در صدد رفع آنها اقدامات لازم را انجام داد. برای نصب و راه اندازی تجهیزات روشنایی خیابان‌ها و رسیدن به بهترین انتخاب باید گزینه‌های موجود را از سه دیدگاه متفاوت بررسی کرد: دیدگاه مهندسی، اقتصادی و معماری. در این مقاله از دیدگاه مهندسی، مسئله روشنایی خیابان‌ها و معابر بررسی می‌‌شود و در مقاله بعدی دیدگاه‌های اقتصادی و معماری این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد. دیدگاه مهندسی شامل سه دسته از پارامترها می‌باشد: پارامترهای فتومتریک، پارامترهای الکتریکی و پارامترهای مکانیکی.
از دید مهندسی روشنایی یک سیستم خوب باید شرایطی چون کافی بودن میزان نور رسیده به سطح خیابان، یکنواخت بودن توزیع نور در سطح خیابان و نیز عدم خیرگی چشم رانندگان توسط منابع نوری را برآورده نماید. برای رسیدن به مناسب ترین انتخاب، شرکت تولید کننده باید مواردی شامل منحنی‌های پخش نور قطبی، چگونگی توزیع شدت روشنایی درسطوح قائم و افقی، منحنی‌های ایزولوکس و ایزوکاندلا، را در اختیار تامین کنندگان قرار دهد. همچنین یکی از مواردی که بسیار حائز اهمیت است، دانستن این نکته است که بر خلاف سایر طرح‌های روشنایی که در آن‌ها کارکرد اصلی روشنائی، روشن کردن اشیاء هدف است، در روشنایی معابر کارکرد سیستم روشنایی، روشن نمودن پس زمینه اشیا هدف است. چشم راننده به واسطه اختلاف درخشندگی پس زمینه (خیابان) با شی هدف (عابر پیاده) می‌تواند شی هدف را تشخیص دهد. با این اوصاف چند نمونه از مشکلات فتومتریک چراغ‌ها بیان می‌‌شود: ۱-۱ پایین بودن بهره نوری چراغ‌ها بهره وری نوری عبارت است از نسبت شار نوری تولید شده بر حسب “لومن” به توان مصرفی لامپ بر حسب “وات”. واحد بهره وری نوری “لومن بر وات” می‌باشد. در بسیاری از چراغ‌ها مقدار زیادی از انرژی الکتریکی قبل از اینکه به صورت نور از منبع نوری خارج شود به صورت گرما به هدر میرود. در بسیاری از منابع قدیمی مانند بخار سدیم گاهی بهره وری نوری به ۶۰% می‌رسد؛ که این رقم یعنی حدود ۴۰% از انرژی الکتریکی هدر می‌رود. البته این در حالتی است که چراغ نو و تمیز باشد، چرا که عواملی چون آلودگی و فرسودگی در پائین آوردن بهره وری نوری بسیار موثر است. ۲-۱ عدم یکنواختی لازم است توزیع روشنایی در سطح معابر تا حد ممکن یکنواخت باشد، یعنی نسبت مقدار بیشینه شدت روشنایی به مقدار کمینه آن زیاد نباشد. عدم یکنواختی یکی از مشکلات سیستم‌های روشنایی معابر عمومی می‌باشد و علت آن به طور معمول عدم دسترسی طراح به منحنی پخش چراغ‌ها و نیز نامناسب بودن نحوه پخش نور چراغ‌های به کار رفته در طرح می‌باشند. البته شایان ذکر است رسیدن به یکنواختی کامل و صد در صدی امریست که در عمل به دلایل فنی و یا اقتصادی امکان پذیر نیست، از این رو استانداردهایی برای یکنواختی وضع شده است که رعایت آن‌ها برای رسیدن به یکنواختی مناسب الزامیست. ۳-۱ پخش نامناسب نور توسط چراغ‌ها چگونگی پخش نور چراغ‌های خیابانی توسط استانداردهای روشنایی تعیین شده است. معمولا این چراغ‌ها باید نور را در طول خیابان متمرکز نمایند تا با تعداد کمتری چراغ بتوان طول بیشتری از خیابان را روشن کرد، ولی اغلب چراغ‎ها قسمت اعظم نور را در زیر چراغ متمرکز می کنند و این خود مشکلاتی مانند روشنایی بیش از حد قسمت پشت چراغ‌ها را در پی دارد. چنین عوملی کار طراح روشنایی را بسیار سخت می‌کند.
همانطور که پیش از این بیان شد سیستم‌های روشنایی میزان قابل توجهی از مصرف انرژی الکتریکی را به خود اختصاص می‌دهند. با توجه به این نکته که سیستم روشنایی معابر از تعداد بسیار زیادی چراغ خیابانی تشکیل می‌شود، مناسب است ویژگی های یک چراغ خیابانی از نظر چگونگی مصرف انرژی الکتریکی مورد توجه قرار گیرد. مشخصاتی همچون ولتاژ، جریان و توان مصرفی تجهیزات و ….. موارد هستند که توسط استاندارد‌ های مربوط به مسائل روشنایی فنی بیان می‌شوند. بدیهی است که سازندگان باید با توجه به مقادیر ذکر شده در استانداردها اقدام به طراحی اجزاء الکتریکی چراغ خیابانی بنمایند. اما یکی از مواردی که معمولا نادیده گرفته می‌شود مبحث ضریب توان است. پایین بودن ضریب توان باعث می‌شود که سیستم روشنایی مقدار زیادی بار راکتیو از شبکه بگیرد. افزایش بیش از حد بار راکتیو زیان های زیادی را به شبکه توزیع وارد می‌کند.
این پارامترها شامل استقامت مکانیکی در قبال تغییرات درجه حرارت، رطوبت و فشار مقاومت در قبال ضربه های مکانیکی می‌باشد. به خصوص توجه به این مورد در مناطق با شرایط آب و هوایی خاص که دارای رطوبت و یا بارندگی بیشتری نسبت به سایر مناطق هستند، اهمیت بسیاری پیدا می‌کند. انتخاب آلیاژها و هیت سینک مناسب در ساخت بدنه ی چراغ‌ها ضمن برآورده ساختن موارد فوق، نقش بسیاری در قبال دفع حرارت خواهد داشت. تبادل حرارت مناسب خود به تنهایی نقش بسزایی در افزایش عمر سایر اجزا لامپ دارد. توجه به جنس رفلکتور و شکل ظاهری نیز در بالا بردن بهره نوری چراغ و همچنین بهبود بخشیدن به پخش نور چراغ بسیار موثر است.

خصوصیات فنی سیستم روشنایی معابر

سیستم تامین روشنایی معابر نه تنها باید از نظر خصوصیات فنی کفایت داشته باشد،بلکه از جنبه های ایمنی،ارگونومی،بهداشتی،روانشناسی و هنری نیازهای استفاده کنندگان را برآورده نماید.روشنایی معابر باید دارای خصوصیات زیر باشد :
. متوسط شدت روشنایی معابر با حدود توصیه استاندارد مطابقت نماید .
. طیف نور باید متنا سب با محل مورد طراحی باشد،بطوری که رنگ دهی لازم را دارا باشد.
. یکنواختی روشنایی در حداکثر ممکن رعایت شود و سایه روشن محسوس ایجاد ننماید.
. منابع روشنایی در زاویه دید عابرین یا راکبین قرار نگیرد. منحنی توزیع نور چراغ متنا سب با محل مورد استفاده باشد.
. جنبه های ارگونومی و هنری در طراحی رعایت شده باشد.
ارتفاع نصب چراغ درمعابر شهری و حتی بین شهری اهمیت زیادی دارد.هرچه ارتفاع نصب پایه چراغ بالاتر باشد،خصوصا در بزرگراه ها و آزاد راه ها، راحتی رانندگان و سرنشینان خودروها بیشترتامین می شود.از سوی دیگر طبق قانون عکس مجذور فاصله،رعایت نکته مذکور نیازمند بکارگیری منابع با توان نوری بالاتر و مصرف انرژی بیشتر است.پیشرفت فناوری تا حدودی این مشکل را بر طرف کرده است زیرا امروزه استفاده از چراغ های با لامپ سدیمی400 تا 1000 وات معمول شده و جنبه های راحتی استفاده کنندگان و ارتقاء سطح ایمنی در اولویت قرار گرفته است.در تقسیم بندی فعلی بر مبنای توان نوری منابع محدود مناسبی برای ارتفاع نصب پایه چراغ توسط انجمن مهندسین روشنایی آمریکا معرفی شده است که در ادامه مبحث خواهد آمد.
شکل منحنی قطبی تابش نور توسط چراغ و نحوه نصب آن از نظر تامین راحتی استفاده کنندگان نیر حائز اهمیت است.منحنی قطبی قائم توزیع نور چراغ هایی که روشنایی را در سطح وسیع تامین می کنند،باید بین زاویه صفر(زیر چراغ) و 75 درجه حداکثر میزان خود باشد و در زوایای بالاتر حداقل تابش را داشته باشند.این ویژگی هم از نظر کنترل خیرگی ناشی از نور و هم از نظر بهره نوری سیستم روشنایی مهم است.سازندگان باید مشخصات فنی چراغ های تولیدی خود را از نظر بهره روشنایی در جلو و پشت چراغ و منحنی های ایزوکاندل و ایزولوکس را در نیم صفحه عمودی و افقی ارائه نماید.در غیر این صورت کار طراحی مشکل است و اغلب دارای خطا خواهدبود. منحنی قطبی افقی نور در زیر چراغ های مخصوص معابر اغلب دارای شکل متقارن بوده و بر اساس تقسیم بندی ویژه ای در معابر بکار گرفته می شوند.در صورتی که تقارن دارای نقص باشد،لازم است که در هر پایه چراغ از تعداد چراغ مکمل زوج،یا چهارتایی استفاده شود.استفاده از چراغ های با تابش محدود شده برای جلوگیری از پخش نور به اطراف معابر که ممکن است سبب آزار ساکنین مجاور گردد،در محدوده های مسکونی ضرورت دارد. در گذشته برای تامین روشنایی معابر از چراغهای موسوم به لاک پشتی استفاده می شد، اما امروزه، چراغهای مخصوص معابربا تنوع وسیعی توسط سازندگان به بازار عرضه شده اند و برای هر نوع کاربرد امکان انتخاب برای طراح وجود دارد.یکی دیگر از مبانی مهم در طراحی روشنایی معابر،استفاده صحیح از چراغها با طیف نور متفاوت است.استفاده از چراغهای با لامپ التهابی یا هالوژنه اگرچه رنگ دهی بالایی دارند،اما بعلت پایین بودن ضریب بهره نوری لامپ وکوتاه بودن طول عمر،مدتها است که در روشنایی معابر مورد استفاده نسیتند.چراغهای فلورسنت حتی نوع فشرده آن به علت محدود بودن توان نوری در روشنایی معابر مورد استفاده قرار نمی گیرد.چراغهای جیوه ایی یا متال هالید برای خیابانها و کوچه ها مخصوصا مناطق تجاری مناسب هستند زیرا رنگ دهی قابل قبولی دارند.چراغهای با لامپ سدیمی نارنجی که دارای ضریب بهره نوری بالایی هستند،برای معابر اصلی وبزرگراهها و آزادراهها خصوصاً بخاطر مه شکن بودن طیف نور آنها مناسب هستند.
ارتفاع نصب پایه چراغ در تعیین ضریب بهره روشنایی، شدت روشنایی در زیر چراغ و فاصله چراغها از یکدیگر نقش تعیین کننده دارد،هرچه توان نوری چراغهایی که روی یک تیر نصب می شوند،بیشتر باشد، طبعاً دانسیته نور در زیر آن بصورت مخروطی بیشتر خواهد بود و چراغ مذکور می تواند در ارتفاع بالاتر ،محدوه وسعیتری را در زیر خود با حفظ شدت مناسب روشن نماید.بدیهی است که شکل منحنی قطب توزیع نور چراغ در محورهای افقی و عمودی نیز در این نگرش بایدمد نظر قرار گیرد.لذا طراح،باید در تعیین ارتفاع نصب پایه چراغ دقت نظر کافی داشته باشد.قبلا نیز عنوان گردید که در طراحی روشنایی معابر ، با توجه به شیوه چیدمان چراغها ، منحنی قطبی افقی و عمودی آنها نیز باید دارای تقارن در دو سمت خود نسبت به طول معبر بوده ودر محور افقی عرض معبر نیز با نیاز عرض معبرتناسب داشته باشد.مقایسه شکل منحی قطبی افقی در چراغهای گروههای 2و3و4 این تفاوت را بخوبی نشان می دهد.لذا هرچه عرض معبر وسیعتر باشد یا باید از چراغ گروه بالاتر استفاده شود، یا اینکه ارتفاع نصب پایه چراغ بالاتر در نظر گرفته شود.که گزینه دوم مستلزم افزایش توان نوری چراغ است.همچنین در منحنی قطبی عمودی دانسیته نور باید متناسب با عرض معبر به گونه ای باشد که با انتشار غیر ضروری نور به سایر زوایای عمودی ، آزار استفاده کنندگان و مجاورین معبر را فراهم نکند.چراغهایی که در طول معبر دارای منحنی قطبی خیلی بلند باشند نیز به دلیل امکان قرار گرفتن منبع در دید مستقیم راکبین وسایل نقلیه ، مخصوصاً در معابر طولانی همچون بزرگراهها، مناسب نیستند.
در این مبحث اصول کلی طراحی روشنایی معابر برای انواع معبر شامل معابر فرعی ،خیابان ، بلوار و بزرگراه مورد بررسی قرار می گیرد.در طراحی روشنایی معابر همان اصولی حاکم است که در طراحی محوطه ای مورد بحث قرار گرفت.
شدت روشنایی روی سطح افق در هر نقطه از معبر ، تابعی از جمع جبری شدت روشنایی نسبی از منابع مجاور است . اگر چه منابع روشنایی دور به میزان محدودی موثر هستند ولی با توجه به قاعده کلی فقط مجموع شدت روشنایی ناشی از 3 تیر چراغ نزدیک از هر طرف نقطه مورد نظر در معبر محاسبه می شود. شدت روشنایی جزیی ناشی از هر منبع، تابعی از شدت نور منبع یا منابع نصب شده روی هر تیر ،ارتفاع نصب پایه چراغ زاویه تابش وافت روشنایی چراغLLF است. ضریب افت کارایی سیستم را در نیمه عمر لامپ نشان می دهد،لذا بدیهی است که در ابتدایی بهره برداری از سیستم روشنایی این عامل اثر خود رانشان نمی دهد ولی در طراحی لحاظ می گردد.رابطه شدت روشنایی در نیمه عمر لامپ در هر نقطه از سطح معبر بصورت زیر خواهد بود.
ضریب بهره روشنایی چراغ وابسته به خصوصیات چراغ و نسبت فاصله نقطه مورد نظر تا زیر چراغ به ارتفاع نصب آن است.با توجه به اثر ابعاد طراحی در تعیین ضریب بهره روشنایی هر چراغ میتوان حالات متنوعی از ضریب بهره را برای یک چراغ تصور نمود.ضریب بهره روشنایی در طراحی معابر تابع فواصل تیرهای چراغ نیز هست،زیرا فواصل تیرها به نوعی بیان کننده محدوده ای است که یک منبع و منابع مجاور باید روشنایی سطح ان را تامین نمایند و بزرگ شدن ابعاد به معنی بزرگ شدن مساحت و حجم محدود مورد طراحی و کاهش دانسیته نور در ان میباشد.به همین خاطرضریب بهره روشنایی هر چراغ بطور اختصاصی از کاتالوگ مشخصات ان قابل استخراج است و با داشتن نسبت فاصله افقی نقطه مورد نظر در محدوده روشنایی در عرض معبر از خط عمود بر زیر چراغ به ارتفاع ان.در منحنی مربوطه تعیین میگردد.در صورتی که نمودار مذکور بطور اختصاصی موجود نباشد باید انطباق بر چراغ مشابه از نمودار مشابه استفاده گردد. برای تعیین بهره روشنایی حاصل از یک چراغ باید مقدار نسبت فاصله خط مقابل چراغ در ان سوی معبر تا زیر چراغ به ارتفاع نصب ان در محور افقی نمودار مشخص گردد و از نقطه مربوطه خط عمودی بسمت بالا ادامه یابد نقاط تلاقی با هر دو منحنی نمودار در سمت چپ آن روی محور عمودی نشان دهنده ضریب بهره روشنایی چراغ در سمت خیابان و پیاده رو است.ضریب بهره نوری کل چراغ حاصل جمع این دو مقدار خواهد بود.بطور مثال در شکل 16 برای نسبت ارتفاع بربر یک،ضریب بهره سمت خیابان 4/. وسمت پیاده رو 11/. است که ضریب بهره کل برای این شرایط 51/. تعیین میشود. در محور افقی نسبت فاصله مورد نظر از زیر چراغ به ارتفاع آن و محور عمودی ضریب بهره روشنایی است.برای هربار استفاده لازم است که پس از محاسبه نسبت فاصله تا تیر به ارتفاع نصب چراغ ،ضریب بهره در جلوو پشت چراغ ازروی منحنی تعیین گردد،جمع این دو ،ضریب بهره روشنایی چراغ را برای شرایط محاسبه شده نشان میدهد.نکته مهم این که ،در صورتی که چراغ دوطرفه مقابل نصب شوند ضریب بهره باید در دو ضرب شود.برای چراغهای دو طرفه زیگزاگ و چیدمان وسط خیابان و بلوار ،همانند چیدمان یکطرفه عمل شود.
ضریب افت روشنایی چراغ LLFتابع افت لومن خروجی ان در اثر کارکرد،میزان غبار و ذرات محیطی روی سطح لامپ و جدار داخلی چراغ ،تغییر کیفیت رفلکتور سطح داخلی چراغ در اثر شرایط محیطی مانند رطوبت و دما است.LLF عملاً دارای مقدار عددی کوچکتر از یک و برای بهترین وضعیت برابر 8/. میباشد.همانگونه که در مبحث روشنایی محوطه ای عنوان شد،به همان صورت تعیین میشود.لازم به یادآوری است که ضریب مذکور در ابتدای بهره برداری از سیستم برابر یک است،اما به تدریج در طول زمان خود را بصورت افت در توان نوری منابع نشان میدهد و در محاسبات طراحی برای نیمه عمر اسمی لامپ،به وضعیت محیطی و تناوب نگهداری سیستم دخالت داده میشود. شدت نور منبع مورد نیاز برای تامین شدت روشنایی در هر نقطه از اطراف منبع نیز تابع ارتفاع طراحی،زاویه تابش نسبت به خط عمود،افت روشنایی چراغ و ضریب بهره روشنایی است. نکته ضروری این که عامل موثر در تعیین ارتفاع طراحی علاوه بر ارتفاع تیر ،زاویه بازوی تیر چراغ نسبت به خط افق است.این عامل علاوه بر اثر گذاری بر ارتفاع نصب چراغ،بر زاویه تابش و توزیع منحنی قطبی چراغ در جهات مختلف موثر است.این عامل باید در مرحله طراحی و خصوصاً محاسبات یکنواختی روشنایی که درادامه این فصل خواهد امد باید مد نظر قرار گیرد.
شرکتهای سازنده بایستی اطلاعات فنی لازم را در خصوص چراغهای تولیدی خود ارائه نمایند.در غیر این صورت طراحی با مشکل مواجه خواهد شد.حداقل اطلاعات مورد نیاز شامل موارد زیر است: • ابعاد و اندازه چراغ. • مشخصات لامپ مورد استفاده. • افت روشنایی در شرایط مختلف. • منحنی ایزولوکس، ایزوفوت کاندل یا ایزوکاندل در محور افقی و عمودی بر ا ساس ارتفاع نصب معین،که برای سایر حالات ارتفاع نصب باید ضریب تصحیح استفاده از منحنی معلوم شده باشد. • منحنی ضریب بهره روشنایی در سمت خیابان و پیاده رو. • توان نوری چراغ در شروع بهره برداری. فاصله نصب تیر از لبه جدول سواره رو تابع سرعت خودروها و بین 8/. تا 5/. متر برای سرعتهای مجاز 50 تا 120 کیلومتر در ساعت.
چیدمان نصب تیرهای چراغ در نزدیک سه راهی ،تقاطع یا میدان متفاوت از مسیر اصلی معبر و نزدیکتر است. در مسیر پیچها فواصل تیرها 9/. مسیر مستقیم ودر پیچهای تند،فواصل تیر در داخل پیچ 55/. و خارج از ان 7/. مسیر مستقیم تعیین میشود. در شیبهای تند نیز فواصل تیر 7/. مسیر افقی تعیین میشود.
parallax background

روشنایی خیابان: فاکتوری برای پیشرفت و تغییر!

تیم تحریریه اکووات: با فراگیر شدن استفاده از سیستم‌های روشنایی و لامپ های ال ای دی، جای خالی استفاده از این فن‌آوری در سیستم مدیریت شهری و روشنایی خیابان ها احساس می‌شود. در این مقاله سعی کرده‌ایم نگاهی به فواید اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیستی لامپ‌های ال ای دی داشته باشیم. با مجله اکووات همراه باشید. امروزه نورپردازی شهری چیزی بیشتر از روشن کردن خیابان‌هاست، خیلی بیشتر. این که مطمئن شویم خیابان‌ها روشن است و شعاع دید و ایمنی رانندگان و عابران تضمین شده‌است، تنها یکی از مزایای فراوان اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و محیط زیستی روشنایی خیابان ها است. برآورد می‌شود تا اواسط قرن جاری، بیش از نیمی از جمعیت کره‌زمین شهرنشین باشند، در نتیجه تاثیر مسئله روشنایی شهری از سطوح محلی و شهری فراتر می‌رود و امکان تاثیر بر مناسبات جهانی را فراهم می‌کند. روشنایی استاندارد و درست معابر باعث افزایش ایمنی، احساس امنیت و آرامش شهروندان در سطح محلی می‌شود. نورپردازی هوشمند و یک‌پارچه امکان کنترل نحوه توزیع روشنایی و همچنین میزان شدت نور در مناطق مختلف را برای مسئولان شهری فراهم می‌کند. وقتی خیابان‌ها به خوبی روشن شده باشند و نقاط کور و تاریک پیاده‌روها نیز از نور کافی بهره‌مند شوند، عابرین با اطمینان خاطر بیشتری شب‌ها از خانه خود خارج شوند. نورپردازی هوشمند می‌تواند باعث تقویت هویت و فرهنگ یک شهر شود؛ نورپردازی زیبای معابر، ساختمان‌ها و مکان‌های عمومی باعث می‌شود تا مردم از زندگی شبانه و شهری خود لذت بیشتری ببرند، کاسبی و بازار رونق پیدا کند و حضور مردم در رویدادهای فرهنگی و مراسم‌های مختلف بیشتر شود. ترکیب نورپردازی نوین و تجربه‌های نورپردازی کاربردی می‌تواند باعث تقویت جامعه شهری و ترویج هویت و برند شهر در مجامع بین‌المللی شود.
 
 
 

تاثیر استفاده از روشنایی مناسب بر فرهنگ و اقتصاد و محیط زیست

مسلما روشنایی عمومی هم مانند دیگر خدمات شهری هزینه‌هایی دارد. در واقع روشنایی خیابان ها بیشترین هزینه ثابت در صورت‌های شهری را دارد و حدود ۴۰٪ انرژی یک شهر را مصرف می‌کند. خوشبختانه امروزه روش‌های کم‌هزینه‌تر، اثر گذارتر و با ماندگاری بیشتری فراهم شده‌است که با اتکا بر آن‌ها می‌توان این هزینه‌ها را به حداقل رساند. ترکیب سیستم‌های مدیریت هوشمند و سیستم‌های روشنایی ال.ای.دی می‌تواند هزینه‌ها را تا ۷۰٪ کاهش دهد. این کاهش هزینه در کنار مصرف انرژی و حفظ محیط زیست باعث افزایش کیفیت زندگی شهروندان شود. استفاده از این روش‌ها با کاهش آلودگی نوری و کنترل میزان نور، از ایجاد اختلال در زندگی گونه‌های جانوری محیط جلوگیری می‌کند.
 

استفاده از لامپ های LED در روشنایی معابر

امروزه یکی از دغدغه های بشر استفاده از انرژی های نو و تجدیدپذیر جهت تولید برق روشنایی فضاها، بویژه بعد از دهه 1970 میلادی که بشر آگاهی بیشتری نسبت به مسائل زیست محیطی پیدا کرد، می باشد. در کشور ایران به دلیل آنکه در مناسبت های ملی، مذهبی، اعیاد و ... و حتی در جهت زیباسازی شهر در شب چراغ های روشنایی تزئینی که با نام آذین بندی خوانده می شود، بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به تعداد زیاد این روزها در سال و نورپردازی شهری توجه به کاهش مصرف این گونه چراغ ها اهمیت ویژه ای پیدا می کند. البته باید توجه داشت این کاهش مصرف انرژی نباید بر کیفیت نور و بازدهی آن هیچگونه تاثیری داشته باشد. هدف این تحقیق امکان سنجی استفاده از سیستم های فتوولتائیک و چراغ های LED جهت نورپردازی و آذین بندی شهری می باشد. بدین منظور از روش توصیفی تحلیلی از ابزار مطالعات کتابخانه ای استفاده گردیده، تا با استفاده از نتایج بدست آمده و استفاده از این سیستم ها در نورپردازی و آذین بندی شهری بتوان گامی بلند در راستای اصلاح الگوی مصرف بهینه برداشت
کارشناسان معتقدند استفاده از روشنایی ال.ای.دی منافع اقتصادی و محیط‌زیستی قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت. مدیران شهری در برابر شهروندان موظف به اتخاذ سیاست‌هایی هستند که باعث بهبود کیفیت زندگی آنان می‌شود؛ استفاده از روشنایی ال.ای.دی و جایگزین کردن آن با روش‌های روشنایی سنتی نیز از جمله وظایفی است که نباید از آن غافل شوند. به نظر شما استفاده از لامپ‌های ال.ای.دی چه تاثیری بر زندگی شبانه شهروندان خواهد داشت؟ کاهش هزینه‌های شهرداری در دراز مدت بر اثر استفاده از روشنایی‌های ال.ای.دی چه منافعی برای شهروندان خواهد داشت؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.
یکی از عوامل قابل توجه در افزایش مصرف انرژی الکتریکی افزایش سطح روشنایی و گسترش روشنایی معابر است. بر این اساس طراحی درست روشنایی معابر و بهینه‌سازی سیستم‌های روشنایی موجود می‌تواند در کاهش مصرف انرژی مورد توجه قرار گیرد. لیکن به دلیل ضرورت روشنایی راه‌ها و با توجه به اهداف استفاده از روشنایی در معابر سطح شهر استفاده از منابع نوری LED با توجه به توان مصرفی پایین, طولانی بودن دوره تعمیر و نگهداری, طول عمر بالا, وضوح رنگ بالا و ... می‌تواند نقش مهمی را در کاهش هزینه‌های مصرف انرژی در بخش روشنایی معابر ایفا کنند.
X